May 1, 2004

بهار 1383

r58baran@yahoo.com



ساختن و نواختن موسيقي از راه اينترنت

ارتباطات اينترنتي بزودي الگويي جديد براي سيمهاي گيتار مي شوند و به طور مجازي نقش سيمهاي گيتار را براي دنياي موسيقي بازي خواهند کرد. اين انديشه خيالي متعلق به کريس چافه ويولونيست و مدير تحقيقات رايانه اي در دانشگاه استانفوردي کاليفرنياست که معتقد است در آينده اي نه چندان دور مي توان از ارتباطات اينترنتي براي ساخت آهنگ و موسيقي استفاده کرد. بر اين اساس موسيقي روي اينترنت از طريق توسعه فناوري شبيه جراحي اينترنتي از راه دور به منصه ظهور مي رسد. همان طور که در جراحي اينترنتي از راه دور يک پهناي باند وسيع همراه دوربين هاي ويدئويي و ربات در انجام عمل جراحي به پزشکان کمک مي کنند تا او از اين سوي دنيا به ربات دستور دهد و ربات نيز روي مريض عمل را انجام دهد به همين شکل نيز مي توان از مهندسي Ping که براي تعادل Packetها يا بسته هاي اطلاعاتي روي شبکه ها استفاده مي شود بهره گرفت و براي هر مدل از Ping يک صوت و نت مستقل روي سيم دريافت کننده تعريف کرد تا مجموع اين Pingها يک آهنگ مستقل را ايجاد کنند. با کنار هم قرار دادن مجموعه اي از Pingها روي شبکه و ميان 2سيستم ارسال کننده و دريافت کننده مي توان اولين آهنگ اينترنتي را که ارتباطات اينترنتي Ping نقش سيمهاي گيتار را بازي خواهند کرد خلق کرد. به طور دقيق تر استفاده نويزهاي موجود در فرکانس اف.

ام موسوم به Jitter مي تواند به عنوان مکمل اصلي Ping، نقش حياتي را در ساخت آهنگ نزد گيرنده ايفا کند. لازم به ذکر است کهJitter نويز يا لرزش فرکانس اف.

ام يکنواخت است که به نوعي خطاي صوتي محسوب مي شود اما همين خطا در ايجاد يک صوت خاص و ريتميک کردن آن عنصر اصلي به شمار مي آيد. يک آهنگساز گيتار مي تواند ماهرانه تعداد Pingها و Jitterهاي ايجاد شده را بسنجد و براساس يک برنامه خاص شروع به ارسال آهنگ کند. صداي گيتار که فرکانسي معين را هنگام به هم خوردن انگشتان با سيم به گوش شنونده مي رساند مي تواند به عنوان الگويي فرضي براي ارسال نت روي ارتباطات اينترنتي قرار گيرد. پروفسور چافه خود روي اين موضوع تحقيق مي کند تا بتواند قاعده اي مشخص ميان نت گيتار و ارتباطات اينترنتي از طريق Ping و Jitter به دست آورد.از طرف ديگر سرعت اينترنت و شبکه اي که مي خواهد ميان آن آهنگ مبادله شود نيز شرط است و با فرض 10ميلي ثانيه مي توان نتي مناسب ساخت. اگر اين پروژه عملي شود آن وقت يک پخش کننده نرم افزاري آهنگ نيز روي سيستم ها بايد تعبيه گردد. حتي صورتي ديگر نيز قابل تحقق است و آن ويبره از راه دور است. تلفنهاي همراه معمولا از فناوري لرزش يا ويبره بهره مي گيرند.اين ويبره اگر درون شبکه اينترنت و ارتباطات شبکه براساس نوع Packetهاي ارسالي تعريف شود مي تواند به عنوان تک نت اختراع و با قراردادن ساير وسايل سخت افزاري ، نتهاي متنوع نيز روي آن درج شود.

=======
http://www.jamejamdaily.net
http://ccrma-www.stanford.edu/ncc

No comments: