June 9, 2004

بهار 1383

r58baran@yahoo.com

وبلاگ ؛ تريبون آزاد

دنياي وبلاگها ، دنياي عجيبي است ، صفحاتي كه نه تنها به واسطه رنگ ، موسيقي ، تصاوير متحرك و … جذاب تر از رسانه هاي نوشتاري ديگر هستند ، بلكه هر يك بيانگر نوع نگاه بلاگر به موضوعي خاص مي باشند و اينكه نويسنده از چه زاويه اي جهان پيرامون خود را مي بيند.
فضاي وبلاگها همانند يك محيط شهري ست كه در آن همه گونه طرز فكر و عقيده اي به چشم مي خورد. محافل دوستانه و وبلاگهاي گروهي ، وبلاگهاي فني – مهندسي ، سياسي ، فرهنگي ، ادبي ، تاريخي ، وبلاگهايي كه فقط به بيان رويدادهاي روزانه مي پردازند و حتي وبلاگهاي ضد اخلاقي .
وبلاگها از منظري ديگر به ما كمك مي كنند تا در كنار هم و در فضايي مجازي ، دموكراسي را تجربه كنيم ، با بيان نظرات خود اعتماد به نفسمان را افزايش داده و چون اين امكان در وبلاگ وجود دارد كه راجع به آنچه كه مي نويسيم ، ديگران هم مي توانند نظرات خود را بگويند ، بدين ترتيب بعد از مدتي وبلاگ نويسي با طيف گسترده اي از افراد و انديشه ها آشنا خواهيم شد و گاه شبهات ما نسبت به يك موضوع برطرف شده ، و اگر راه به خطا نبرده باشيم ، انديشه و تلقي ما از دنياي پيرامون منطقي تر خواهد شد.
از سوي ديگر وقتي نوشتن مطالب وبلاگ را شروع مي كنيم ، ناخود آگاه به بيان موضوعاتي مي پردازيم كه ريشه در علايق ، آرزوها ، اعتقادات و دغدغه هاي فكري ما دارند كه اين امر عامل مهمي در شناخت درست از آن چيزي است كه ما آنرا “خود“
مي ناميم.
به هر حال وبلاگ هم همانند ساير مشخصه هاي رفتاري ، بيانگر نوع شخصيت ما مي تواند باشد ، شخصيتي كه حتي از وراي اسامي مستعار ، پنهان كاريها و غلوهاي مرسوم در فضاي سايبر مي تواند دوست داشتني ، به ياد ماندني و محترم بوده و يا خلاف آن مصداق يابد .
به هر صورت چه وبلاگ نويس باشيم و يا خواننده وبلاگها ، وبلاگ دست كم اين حسن را دارد كه به ما كمك كند تا بتوانيم به نظرات ديگران احترام گذاشته ، به يكديگر فرصت بيان ديدگاههاي خود را بدهيم و در كنار هم ارتقاي فرهنگ و فن آوري را نه به عنوان يك شهروند(Citizen) ، كه به عنوان يك شبكه وند(Netizen) تجربه نماييم.

No comments: